Peter Gabriel (Amsterdam 5 juni 2023)

Peter Gabriel

Ziggo Dome, Amsterdam

5 juni 2023

In den beginne was de aarde woest en ledig. Toen kwam Genesis en ontstond het vuur en de taal. Daarna kwam Peter Gabriel. De muzikant begon zijn optreden in het enorme Ziggodome bij een kunstmatig vuurtje met een intieme versie van Here Comes The Flood, maar zette in de uren daarna de zaal in brand met een gewaagde set van wat ouder, maar vooral heel veel nieuw werk. Het album I/O is nog niet uitgebracht, maar met elf nieuwe nummers in de setlist kan je er vanuit gaan dat vrijwel het gehele album ten gehore is gebracht. Een spannende keuze, maar een nog sterker statement. Peter Gabriels blik ligt niet in het verleden, maar in de toekomst. Daarmee was zijn optreden een enorm contrast met het retrospectieve visie van Phil Collins die een ruim jaar geleden met Genesis op het zelfde podium stond. Met Peter Gabriel was het in Ziggodome prettig mijmeren over onze plaats in de wereld (IO), de ietwat onheilspellende mogelijkheden van artificial intelligence (Panopticom) en de plaats die je je thuis noemt (Home), in zijn geval inclusief English breakfast. Daarnaast besteedde de muzikant uitbreid aandacht aan de kunstenaars die een bijdrage hadden geleverd aan de werkelijk prachtige visuals en lichtshow. Dat haalde de vaart wat uit het optreden, maar dat wist de muzikant vakkundig te ondervangen door op de dode momenten de zaal in beweging te krijgen met klassiekers als Sledgehammer, Solsbury Hill en Big Time. Gabriel had een fantastische band om zich heen verzameld, waarbij bassist Tony Levin uiteraard niet ontbrak. De muzikanten wisten iets bijzonders te maken van ieder nummer. Zo kreeg Don't Give Up dankzij celliste / zangeres Ayanna Witter-Johnson een warme gloed en maakte trompettist Josh Shpak van Digging In The Dirt een rauw en prettig beklemmend stuk muziek. Niet ieder nummer van het aanstaande album IO wist in Ziggodome te beklijven, maar dat was misschien ook wat veel gevraagd voor muziek die nooit eerder ten gehore was gebracht. De fantastische balans in de set, de prachtige show en vooral het enorme charisma van de zanger zorgden er echter voor dat het optreden een onvergetelijke ervaring werd. Peter Gabriel mag dan 73 jaar oud zijn; met dit soort optredens kan hij de toekomst prima aan.

Tekst: Martinka Zandijk - van Noorloos