Gryphon (Zaandam, 9 december 2023)

GRYPHON

9 december 2023, Fluxus, Zaandam

In 2018 trad Gryphon, de volstrekt apart band uit Engeland, voor het laatst op in Nederland, eveneens in Zaandam. Het gezelschap combineert Middeleeuwse volksmuziek met hedendaags pop, rock en een snufje prog. Overwegend folk brengt de huidige bezetting, die bestaat uit drie oorspronkelijke leden en drie nieuwelingen. De oudgedienden zijn David Oberlé (drums, zang), Brian Gulland (kromhoorn, fagot, toetsen en zang) en Graeme Taylor (gitaar, zang). De nieuwelingen zijn Clare Taylor (viool, toetsen, zang), Andy Findon (diverse blaasinstrumenten) en Rob Levy (bas). Als je weet dat veel composities, ook op de laatste twee albums Reinvention en Get Out Of My Fathers Car!, dateren uit begin jaren zeventig, dan is duidelijk dat het repertoire vooral uit ouder werk bestond en met name in de categorie volksmuziek viel. De unieke combinatie van antieke en hedendaagse instrumenten en het vakmanschap van de dame en heren zorgden toch voor een zeer vermakelijke avond, die echter bijna had moeten worden afgelast: gitarist Taylor was met vertraging gearriveerd, maar door een half uur later te beginnen kon de show gelukkig toch nog doorgaan, en Taylor bleek een echte professional die zijn partijen vlekkeloos speelde. Clare Taylor speelde een puik partijtje viool en ondersteunde op toetsen. Haar stem was echter niet al te vast. De zang van Oberlé (70) begon de tand des tijds te voelen; die van de nog immer clowneske Brian Gulland (72) leek echter nog niets aan kracht en bereik te hebben ingeboet. De band beloofde er niet weer zo lang over te doen om de oversteek te wagen, dus wie weet zijn ze nog een keer te zien en te horen.

Tekst & fotografie: Menno von Brucken Fock