Therion (Enschede, 23 februari 2024)

Therion

23 februari 2024

Hoe veranderlijk de wereld ook is, sommige dingen blijven zoals ze zijn. Zo deed Therion, het machtige, grote (Mega) Therion, twee avonden lang Nederland aan. Op 21 februari bezocht de veelkoppige band zaal 013 in Tilburg en twee dagen later namen de Zweden afscheid van ons land in de Metropool te Enschede. Daar bracht de band voor een driekwart gevulde zaal een prachtige selectie uit het oeuvre ten gehore. De band rond Christofer Johnsson groepeerde het optreden rond de onlangs gecompleteerde Leviathan-trilogie, maar stiekem was de avond gecentreerd rond de terugkeer van zangeres Lori Lewis. Dat resulteerde in loepzuivere wisselzang, een helder bandgeluid, veel theatrale elementen en een diepe duik in het 35-jarige en negentien albums tellende verleden. Het zwaartepunt lag bij vier nummers van het album Vovin (1998), en de kwaliteit daarvan bleef overeind. Persoonlijk houd ik niet van woorden als: ‘geoliede machine', ‘geroutineerde show' en ‘op elkaar ingespeelde band', maar er is weinig wat de avond beter kan omschrijven dan deze terminologie. Therion hoeft zichzelf niet meer te bewijzen. Het enige wat telde, was het overduidelijke plezier dat de bandleden in het optreden hadden en de herkenning bij de aanwezige liefhebbers. De fans van Therion zijn de band trouw. De leeftijd van de gemiddelde concertbezoeker lag dan ook relatief hoog, op een enkele uitschieter na. Opmerkelijk genoeg is Therion altijd buiten de waan van de dag gebleven en is het geen band die veel weerklank heeft gevonden bij de jongere goths en progmetalheads. Therion vaart zijn eigen koers en doet dat nog altijd met overtuiging. De muziek balanceert tussen kunst en kitsch, en live werd daar een forse schep bovenop gedaan. Zo kreeg de Marie Laforêt-cover Mon Amour, Mon Ami live een forse meerwaarde. Therion is geen band, maar een begrip. Laten we hopen dat we deze operametalpioniers vaker mogen verwelkomen.

Tekst: Martinka Zandijk - van Noorloos
Fotografie: Menno von Brucken Fock

woensdag 8 mei 2024