Royal Hunt (Uden, 11 maart 2016)

De nieuwe live dubbelaar Cargo is nog niet eens uit maar de Deens-Zweeds-Amerikaanse band plande toch een Europese tournee ter promotie van hun laatste studioalbum Devil's Dozen (2015). Werd bij de vorige tournee Paradox (1997) integraal uitgevoerd, vanavond, in een zeer schaars bezette Pul in Uden werd een doorsnee van oud wen nieuw werk gespeeld met uiteraard de nadruk op Devil's Dozen, met drie tracks vertegenwoordigd. Ten opzichte van de vorige tournee blijken een vijftal songs te hebben ‘overleefd'. Verder brachten Andersen en zijn band een selectie uit vorige albums, in totaal zeven, waarbij ook de eerste albums aan bod kwamen. Ondanks de karige bezetting speelde de band alsof ze voor een uitverkocht huis stonden en dat heet ‘professioneel' maar ik denk eerlijk gezegd dat niet iedere artiest dat op had kunnen brengen! Na het intro vanuit de toetsen, opende de band met Martial Arts, een krachtig instrumentaal nummer met Andersen op een keytar. Zanger D.C. Cooper kon daarna gelijk aan de bak met het schitterende River Of Pain, afkomstig van één de meest succesvolle albums van de band: Paradox. Vervolgens werd oud en nieuw werk afgewisseld en bewees de band ook in de huidige bezetting nog steeds in staat om moeiteloos hun orkestrale symfonische rock live te brengen. Toetsenist/componist André Andersen gebruikte wat hulp van backing tracks en bespeelde zijn ‘rack' grotendeels onzichtbaar, vaak in de schaduw van het felle licht voor op het podium en niet zelden met zijn rug naar het publiek toe. Passmark met zijn lichte maar duidelijk ronkende bas was prominent aanwezig maar vooral het gezicht van gitarist Jonas Larsen was door zijn lange haren amper zichtbaar. Ook recentelijk tot Royal Hunt toegetreden drummer Andreas Johansson, eveneens op een verhoogd podium, was gehuld in een dichte mist tijdens vrijwel de gehele show. Frontman DC Cooper was en blijft een fenomeen. Zijn energieke podiumpresentatie werd vergezeld door zijn unieke stemgeluid en goeiendag, wat heeft die man een bereik! Laat niet elke noot raak geweest zijn maar hij scoorde die avond wel een ‘uitstekend' wat mij betreft. Omdat de band de volgende dag in Engeland moest optreden begon de show keurig om 20.30 uur en werd er weinig tijd verspild met ellelange verhalen. Dus werd de show inclusief de twee toegiften niet langer dan strikt noodzakelijk, wat als voordeel had dat de toeschouwers kort na 22.30 uur weer huiswaarts konden gaan, als ze niet op de band wilden wachten tenminste. Spijtig dat de band hun nieuwe live album niet bij zich had want er waren er zeker een aantal verkocht die avond! Zanger D.C. Cooper kon het niet laten om zijn terechte zorg uit te spreken over de moeilijke situatie in de muziekindustrie en het publiek werd vriendelijk verzocht zoveel mogelijk publiciteit te genereren (bij dezen heb ik daaraan mijn bijdrage geleverd J) en om toch vooral uit de dragen dat de thuisblijvers ongelijk hadden gehad. Dat laatste was honderd procent zeker waar: zowel Royal Hunt als De Pul hadden beter verdiend!

Tekst en fotografie : Menno von Brucken Fock

De Pul - Uden 11 maart 2016
Intro