Pink Floyd - The Endless River

De nieuwe Pink Floyd: Zalige muziek dat als een kruising kan gezien worden tussen 'Echoes' en 'Shine on your crazy diamond' met vooral het uitstekende gitaarwerk van Gilmour als rode draad. De rest van de begeleiding moet je zien als de 'endless river' terwijl Gilmour aan het roer staat van de Pink Floyd boot dat zich zonder motor een weg baant richting eindeloze oceaan. Het moet voor Gilmour en Mason een zeer emotioneel proces geweest zijn om samen te werken met de opnames van Wright. In plaats van een goedkope cash-in staat hier echter één van de betere Pink Floyd albums dat nogmaals bewijst dat de sterkte van de groep in de muziek ligt en niet zozeer in de bombastische opzet van de latere teksten.

Een nummer als 'Sum' doet in de intro aan The Orb denken omwille van de zweverige, kosmische aanpak maar dan komt het ritme aandraven om tijdens 'Skin' te culmineren in een percussieve explosie. Je zou het als de derde plaatkant van 'Tales from topographic oceans' kunnen zien bij Yes. Net zoals Steve Howe bij Yes de slide gitaar vaak gebruikt zo injecteert Gilmour de slide tijdens 'Anisina' om zo de weg te effenen voor een mooie saxsolo.

Bij 'Allons-Y (1)' en 'Allons-Y (2)' duikt een zeer herkenbaar thema op (ik zeg lekker niet dewelke maar luister gewoon zelf en je begrijpt wat ik bedoel). De elektronische wind waait als vanouds doorheen het eerder repetitieve 'Eyes to pearls' waardoor we toch weer in de 'Meddle' periode terecht komen. Met 'Louder than words' besluit het album met het enige vocale stuk. Met een tekst geschreven door mevrouw Gilmour, Polly Samson, volgt de hese, korrelige stem van Gilmour het vooraf geëffende pad in een stijl dat heel wat weg heeft van de klassieker 'Shine on your crazy diamond' maar jammer genoeg niet zo catchy is. Was het eerst nog aangekondigd dat Crosby & Nash op de plaat zouden zingen, ze zijn nergens te bespeuren. De enige extra's hier zijn een zwart achtergrondkoor dat in pure Floyd traditie het nummer van extra kracht voorziet.

Ook al blijft 'The endless river' het resultaat van knip- en plakwerk en overstijgt niets het in dezelfde ruimte op hetzelfde moment met alle leden van de groep opnemen van nieuwe muziek, ik ben ervan overtuigd dat om het even welke Pink Floyd fan, hoe kritisch ook, dit kleinood met open armen welkom zal heten en het met veel vertoon aan haar/zijn verzameling zal toevertrouwen!

PS Op mijn opname vind ik nog drie extra tracks die ik na wat research ook op de blu-ray terug vind. 'TBS9' zoekt een beetje naar cohesie terwijl een prominente baslijn niet echt in het plaatje past. 'TBS14' betreft een zichzelf herhalend thema dat lekker in het gehoor ligt maar duidelijk een jam betreft vanwege het constante zoeken naar uitersten. Uiteindelijk geven de drums uitkomst door het geheel bij te sturen. Op 'Nervana' onderzoekt Gilmour in welke mate hij Jimi Hendrix akkoorden kan neerpoten op een bedje van Hammond en drums. Maar dan zet David zijn tanden in deze stevige rocker en tovert hij de ene solo na de andere uit zijn Fender.

John "Bobo" Bollenberg

vrijdag 24 november 2017

The Aurora Project - De Pul, Uden