Jonas Lindberg & The Other Side - Pathfinder

Kroonjuweel van de maand uit iO Pages # 139

Sting ‘goes prog'? Dat is misschien de natte droom van menig progrocker en fan van deze grote artiest.De Zweden van Jonas Lindberg & The Other Side creëren op Pathfinder welhaast identieke sterke songs,voeren dat zeer professioneel uit en overgieten het met een fikse portie symfonische rock. Bovendien lijkt de stem van Jonas Sundqvist - niet onbelangrijk - behoorlijk op die van de voormalige leider van The Police,hoewel de Zweed soms ietwat nasaal uit de hoek komt. Die vergelijking gaat zeker op als je luistert naar de compositie en de aankleding van de dynamische titeltrack. Lindberg zelf is vooral bassist en schrijver-componist van al dit moois, terwijl hij met de ep The Other Side zijn puike visitekaartje reeds afgaf. Ook op deze volwaardige debuut-cd bespeelt hij tevens toetsen en gitaar, maar hij laat nu meer over aan andere muzikanten. Dat is wel toevertrouwd aan een drummer als Jonathan Lundberg en aan de gitaristen Calle Stålenbring en Nicklas Thelin. Zij zorgen ervoor dat The Other Side doet denken aan bands als Toto, met eenzelfde strakke en laidback kwaliteitsgroove die drummers als Jeff Porcaro en Vinnie Colaiuta aan hun kont hebben hangen. De vlammend korte gitaarsolo's hebben de klasse van Steve Lukather, terwijl ik door het wah-waheffect een echo van Roine Stolt bespeur. Michael Ottosson zorgt voor de zeer symfonische synthesizerriedels, geënt op het oude Marillion. Ze zijn altijd prachtig,melodieus en doeltreffend, zoals in het prachtige Peace Of Mind. De band gaat voor een vlekkeloze productie,zonder iets aan het toeval over te laten. Verwacht dus geen experiment of een groezelig geluid. Daardoor zijn ook de koortjes om door een ringetje te halen, getuige de indrukwekkende opening Square One, waarop je ook de kraakheldere stem van Jenny Sandgren hoort. Wat een schitterende compositie en melodie! Zij komt alleen nog terug in het slotakkoord Closer To The Sun, de kleine epic van Pathfinder. De slepende, rockende instrumental Zenith herbergt ook een beetje lounge en funkjazz, naast een appetijtelijke gitaarsolo. Deze band past bij andere kwaliteitsnamen als Lifesigns, A.C.T en Kaipa (nu zonder folk). Het is progpoprock van de bovenste plank. Niet verder zoeken Jonas, je hebt het juiste pad gevonden.

Albumteaser

vrijdag 24 november 2017

The Aurora Project - De Pul, Uden