Anathema (Utrecht, 12 november 2014)

Voor de laatste show van de tour was de nieuwe Ronda zaal van TivoliVredenburg uitverkoren. Geen verkeerde keuze, een mooie brede zaal die als uitverkocht aanvoelde. Dat is op zich al een prestatie want Anathema was sinds de zomer al voor de derde keer in ons land. Ben je er in Tilburg bij geweest dan was er geen verrassing in de uitgevoerde set, bijna identiek.
De families Cavanagh en Douglas speelden op één nummer (Dusk) na het album Distant Satellites in zijn geheel. Het instrumentale Firelight weliswaar vanaf tape als overbrugging van de set en de toegiften. You're Not Alone , waar Danny eerst geen handgeklap ondersteuning wenste en later weer wel, was een weinig gespeeld nummer in deze tour, en dus de bijzonderheid van de avond. The Lost Song Part 3 kreeg een wat andere uitvoering.
De fans van het oude werk kwamen wat karig aan hun trekken, met Closer, A Natural Disaster en Fragile Dreams moesten zij het doen. De verrassing van de wissel op de drumkit is er natuurlijk al af, maar het blijft een vreemde situatie. Oerdrummer John Douglas die achter zijn percussiestatief wat op de tamboerijn staat te slaan. Bij The Storm Before The Calm, het door John geschreven nummer, mag hij weer achter de drumkit plaatsnemen en kan Daniel Cardoso weer als vanouds de toetsen bedienen. Dat oogt een stuk beter. John mag tot de toegiften blijven zitten.
Distant Satellites en Take Shelter (Danny speelt met strijkstok zijn gitaar) zijn weer voor Cardoso. Bij A Natural Disaster (waar het publiek weer gevraagd wordt de lamp van de smartphone aan te doen), gaat de stoelendans weer verder. Zus Lee heeft geen last van het "gesleep" met haar broer, zij krijgt een steeds prominentere rol op het podium en in de nummers. Zoals Danny opmerkt: het is wel heel bijzonder als je zelfs het Nederlandse publiek stil krijgt met je zang. Als Twist And Shout uit de speakers knalt, sluit het publiek Anathema nog eenmaal in de armen en terecht. De band kan als geen ander emotie in de muziek stoppen en die live goed overbrengen.
Bert Treep

vrijdag 24 november 2017

The Aurora Project - De Pul, Uden