Leprous, BTBAM . Devin Townsend (Tilburg, 9 maart 2017)

Devin Townsend Project, Leprous, Between The Buried And Me
9 maart 2017, Poppodium 013, Tilburg

Leprous speelde het kortst, maar maakte deze avond het meeste indruk. De nummers van de Noorse band klonken dynamisch en werden met passie gespeeld. Opmerkelijk hoe zanger Einar Solberg de ongelooflijk hoge nootjes ook live uit zijn keel krijgt in expressieve songs als Third Law. Geweldig hoe Baard Kolstad zich vol overgave op zijn drumkit stort. Prachtig zijn de energieke klappen in het emotionele nummer Slave, zowel in de groovy uptempo delen als de vertraagde stukken.
Between The Buried And Me heeft technisch zeer goede muzikanten en laat instrumentaal aardige dingen horen. Zeker drummer Blake Richardson en bassist Dan Briggs (Nova Collective) zijn kanjers. Wat zou de muziek van BTBAM gigantisch opknappen als Tommy Giles Rogers niet meer zou grunten, maar zou zingen. Ik blijf me verbazen dat sommige mensen blijkbaar toch genieten van dit afschuwelijke grafgerochel. De sound was ook al matig.
Helaas was die klank bij Devin Townsend Project ook niet best. Natuurlijk weten we dat je bij hem een bombastische 'wall of sound' voor je kiezen krijgt, maar nu klonk alles wel bijzonder dichtgemetseld en vond ik de setlist niet erg geslaagd. De brulboei koos me iets teveel uit het rechttoe rechtaan repertoire en van dik hout zaagt men planken, naast sterke songs als Stormbending van zijn laatste album Transcendence. Een rocky nummer als March Of The Poozers bracht alleen door het huppelende ritme al een stukje luchtigheid. Bovendien was het een verademing dat Anneke van Giersbergen een stuk of vier liedjes meezong. Vol enthousiasme stortte de Nederlandse zich op Kingdom. Het was een teken aan de wand dat het breekbare duet Ih-Ah met alleen akoestische gitaar nog het meest boeide. Misschien speelde ook mee dat Townsend het nu moest doen zonder de theatrale poespas die te zien is bij zijn Retinal Circus en de opname van zijn concert in de Royal Albert Hall. Maar die dvd-opnames klinken gewoon veel beter dan nu in 013. Jammer, maar helaas. Een deel van het publiek trok zich daar geen bal van aan en genoot van de rasentertainer. Toch kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat ook veel bezoekers meer van dit Project hadden verwacht dan alleen deze tamelijke bak herrie.

woensdag 26 april 2017

Dream Theater - Lotto Arena, Antwerpen (B)

Dream Theater