Saga (Uden, 29 april 2017)

SAGA

De Pul, Uden, 29 april 2017

Na veertig jaar vindt SAGA het welletjes. Je kunt je - terecht - afvragen of de Canadezen de laatste twee decennia het maximale uit hun creatieve carrière hebben gehaald en of zij voldoende hebben geanticipeerd op de veranderingen in de muziekindustrie. Toch is de beslissing om te stoppen niet ingegeven door afnemende verkopen of door de steeds kleiner wordende zalen, aldus zanger Michael Sadler. Hij laat SAGA liever stoppen op een moment dat de prestaties op het podium nog optimaal zijn. En dus focust zijn band zich volledig op een jaar vol afscheidsconcerten in de landen die de groep altijd trouw zijn gebleven. Zo ziet een uitverkochte Udense Pul (de eerste van drie Nederlandse shows) vijf muzikanten die inderdaad vanaf de eerste minuten nog even energiek en gedreven spelen als in de jaren tachtig en negentig. Dat begint al direct met de explosieve opening van drummer Mike Thorne in Take A Chance, maar wordt soepeltjes vervolgd met oude klassiekers als meeslepende Will It Be You, On The Loose en het funky Give ‘Em The Money. In The 13th Generation en The Learning Tree staan het weergaloze combinatiespel van toetsenist Jim Gilmour en gitarist Ian Crichton voorop. Helaas hebben de liefhebbers van Crichtons onnavolgbare, katachtige licks in De Pul te lijden onder een matige geluidsmix die de gitaarsolo's veel te ver naar ‘achteren' drukt. In het stemmige Help Me Out en bij de ingetogen tonen van Time's Up valt hier nog mee te leven, maar modernere nummers als Keep It Reel en On The Air komen daardoor minder sterk uit de verf. Gelukkig ontpopt Book Of Lies zich ondertussen tot een van SAGA's meest aanstekelijke songs van de avond. Tussen Careful Where You Step en Someone Should wordt de set nog even onnodig onderbroken door een wat plichtmatige drumsolo, maar daarna gaat het grote feest pas echt los. Humble Stance, Scratching The Surface, You're Not Alone en Don't Be Late worden uit volle borst meegezongen. Zoals dat hoort bij SAGA. En nog altijd even vermakelijk gedirigeerd door frontman Sadler, die zelf overigens ook prima bij stem is. Met de afsluitende toegiften The Flyer, Wind Him Up en Mouse In A Maze bewijzen de veteranen na ruim twee uur dat zij inderdaad in topvorm en met opgeheven hoofd afscheid kunnen nemen. Dat belooft wat voor de laatste twee shows in Zoetermeer (22 oktober) en Hengelo (4 november), wanneer SAGA met een andere setlijst, inclusief verrassingen, een enkele traan en veel mooie herinneringen - van onder andere Paradiso tot de Jaap Edenhal en Pinkpop - het Nederlandse boek definitief zal sluiten.

Tekst: Edwin Ammerlaan

vrijdag 26 mei 2017

Riverside - Hedon, Zwolle