VUUR luistersessie

Op een van de warmste dagen van dit jaar, eind mei, mocht een select gezelschap luisteren naar het nog te verschijnen album van VUUR. Deze band rond Anneke van Giersbergen nam in de Sandlane studio van Joost van den Broek een krachtige cd op en wilde die graag ten doop houden aan mensen van de platenmaatschappij en enkele journalisten. Bij een inleidend woord van de zangeres waarin ze alle credits gaf aan de muzikanten, en verklaarde meer dan een jaar samen met producer Van den Broek aan de nummers te hebben gewerkt werd duidelijk dat het een bijzonder pittige plaat is geworden. "Ik had heel erg de behoefte om op dit moment in mijn carrière een stevige cd te maken. Ik ken de jongens uit de Gentle Storm-band en zij kunnen dit materiaal allemaal gewoon aan." Het album met elf tracks duurt ruim een uur en verschijnt in oktober via InsideOut. De eerste twee tracks van de cd zijn pure progmetal met technisch lastige maatsoorten. Denk aan acts als Periphery en Leprous. In de nummers daarna zijn de melodielijnen in de refreinen iets makkelijker te ‘pakken'. Het woord catchy voert te ver, want echt compacte nummers staan er niet op met songs van rond de vijf/zes minuten. Een grote verdienste van de producer is dat de nummers niet te bombastisch zijn ingekleurd en alle individuele instrumenten goed hoorbaar zijn. De hoeveelheid arrangement en ingezette toetseninstrumenten blijven zeer beperkt. Daarmee blijft VUUR duidelijk uit het territorium waar Nightwish en Epica zich ophouden. Inderdaad spelen de muzikanten Ed Warby (drums, Ayreon), Johan van Stratum (bas, Stream Of Passion), Jord Otto (gitaar, ReVamp) en Ferry Duijsens (gitaar, The Gentle Storm) geweldig; neemt niet weg dat de echt grote ster Van Giersbergen zelf is. De formatie draait om haar met verbluffende zang, waarbij ze zich niet spaart. Hard, zacht, gedubbelde partijen, ingetogen en fel; alle vocale mogelijkheden gooit ze in de strijd. Op het moment van schrijven is het nummer Days Go By - London al vrijgegeven. Enkele try-outconcerten hebben reeds plaatsgevonden. Na een paar zomerfestivals gaat VUUR in het najaar door Europa toeren ter promotie van het album.

Tekst en foto: Robbert Schuller

vrijdag 18 augustus 2017

Mystery - Spirit Of 66, Verviers (B)