Saga (Zoetermeer, 22 oktober 2017)

SAGA

22 oktober 2017

Na veertig jaar SAGA is het tijd om afscheid te nemen. Dat doen de Canadezen met meer visuele ondersteuning dan we de laatste jaren van ze gewend zijn en met een set waar de energie vanaf spat. Het optreden in een uitverkochte Boerderij - de eerste van drie allerlaatste shows in Nederland - begint echter met een knipoog.

SAGA verzorgt zijn eigen voorprogramma door de openingsnummers akoestisch uit te voeren. Geïntroduceerd als ‘Pockets' (de naam waaronder SAGA kortstondig in 1977 heeft opgetreden), en voor een groot doek dat de illusie van een bibliotheek moet oproepen, start de band met Images, het eerste hoofdstuk uit de Chapters-serie. De opener en de medley van Footsteps In The Hall, You Were Right en On The Other Side klinken nog wat roestig, zo aan het begin van deze laatste Europese tour. Niemand die daar echt mee zit. Het is niet alleen leuk en onderhoudend om de band regelmatig van instrumenten te zien wisselen (inclusief de accordeon en klarinet van toetsenist Jim Gilmour), ook de aangepaste arrangementen van No Regrets, Time To Go en The Perfectionist geven een frisse blik op het oude repertoire. In deze ingetogen en intieme setting kijkt het doorgaans actief meezingende publiek stilletjes toe. Alleen bij het afsluitende The Security Of Illusion gaan de kelen luid open, al is daar wel een aanmoediging van Michael Sadler voor nodig.

Voor het ‘elektrische' deel van het concert is geen enkele aansporing nodig. Na een korte ombouwpauze zit de stemming er direct goed in. Behalve bij Jim ‘Daryl' Gilmour, die bij de opkomst struikelt, buiten het oog van het publiek in zijn val een setje kabels lostrekt en zijn pols blesseert. Het gevolg is dat de eerste drie nummers vrijwel zonder keyboards worden afgewerkt en dat de toetsenist ook de rest van de avond last van zijn arm blijft houden.

Vanaf The 13th Generation en The Learning Tree, twee ongekend strakke en energiek uitgevoerde tracks van Generation 13, loopt alles op rolletjes en presenteert SAGA in hoog tempo de bekende serie meezinghits als Humble Stance, You're Not Alone en Don't Be Late. Dat gebeurt met behulp van fraaie videobeelden, inclusief foto's en clips uit het rijke SAGA archief. Het is jammer dat er tussen al deze klassiekers beperkte ruimte is voor minder voor de hand liggend of obscuurder materiaal, waardoor alle verrassing na de akoestische start is verdwenen. Daarentegen is het bewonderingswaardig met hoeveel beleving en overgave de veteranen hun zwanenzang kracht bijzetten. Dat levert een reeks prachtige hoogtepunten op, waaronder een werkelijk adembenemende solo van meestergitarist Ian Crichton in Book Of Lies.

Met How Long?, het eerste nummer van het debuut uit 1978, wordt op een compacte en krachtige wijze afscheid genomen van het Zoetermeerse publiek. Een slideshow van oude bandfoto's is de enige sentimentele uiting die het vijftal zichzelf in de afsluitende toegift permitteert. Zonder grote woorden of gebaren wordt de eerste Nederlandse pagina uit het laatste hoofdstuk omgeslagen. Vijf brede glimlachen en een diepe buiging worden beantwoord met een daverend applaus. Zoals het hoort en zoals wij deze unieke en eigenzinnige band graag blijven herinneren.

tekst: Edwin Ammerlaan

foto's: Menno von Brucken Fock

Saga is nog te zien op 26 oktober in de Bosuil, Weert en 4 november in de Metropool, Hengelo.