Beardfish +4626-Comfortzone

BEARDFISH
+4626-Comfortzone
(INSIDE OUT)

Met de achtste studioplaat in amper twaalf jaar wil Beardfish een einde maken aan het negativisme dat de mens met de paplepel krijgt ingegoten. De door familie en media gespijsde negatieve spiraal wordt voor velen een comfortzone en dat moet volgens Sjöblom maar eens afgelopen zijn. Voorafgegaan door het land- en stadsnummer van Beardfish’ thuishaven Gälve, verschilt +4626-Comfortzone ook nu weer van zijn voorgangers. De samenwerking van Rikard Sjöblom met onder anderen Big Big Train en Andy Tillison (The Tangent), en het toeren met een band als Special Providence, zorgt voor nieuwe invloeden, maar ook voor tijdnood. Hierdoor is de mix dit keer gedaan door gitarist David Zackrisson. Opmerkelijk is dat de stem wat effecten meekrijgt, waardoor de muziek vaak een psychedelisch tintje heeft. Het album opent met het eerste deel van de trilogie The One Inside dat verspreid over het album is opgenomen. Hier krijg je het geluid van een klassiek ensemble dat via een Mellotron-akkoord de weg effent voor het soms Wishbone Ashachtige Hold On. Gitaar en bas vullen elkaar ingenieus aan om samen met Hammond en zang uit te groeien tot wat een nieuwe Beardfish-klassieker zou kunnen worden. Het vervormde gitaargeluid in het titelnummer neemt je mee naar de beginperiode van King Crimson. Can You See Me Now is een opgewekt deuntje, terwijl King het meest aan het zwaardere werk van The Void (2012) doet denken, evenals Daughter/Whore trouwens. My Companion Through Life is een lekker zacht, akoestisch stukje boordevol emotie en diepgang, terwijl er ook een vleugje Americana in schuilt. Met het ruim een kwartier durende If We Must Be Apart levert Beardfish wellicht het meest op de jaren zeventig geïnspireerde stuk af. Vooral de intro heeft veel weg van het originele materiaal van Focus uit de beginperiode. Het Hammond-orgel steelt hier de show, terwijl de gitaar voor de nodige wendingen zorgt en de stem zich kennelijk moeiteloos door al dat fraais heen worstelt. Ode To The Rock ’N’ Roller is een uptempo aanklacht tegen de maatschappij die artiesten verplicht covers te spelen om te overleven waardoor de eigen creativiteit wordt beknot. Het album besluit met het hoofdthema van The One Inside-trilogie. +4626-Comfortzone is opnieuw een superieur, gevarieerd album van topniveau. Vergeet ‘effe Apeldoorn bellen’ en bel voortaan +4626-Comfortzone.

John Bollenberg

vrijdag 4 december 2020

Jan Akkerman - Cultuurhuis De Klinker, Winschoten