The Neal Morse Band - The Grand Experiment

Het experiment dat deze titel suggereert is minder extreem dan Grand impliceert, maar het is er wel. Want de toevoeging van band achter de naam van Neal Morse dekt de lading best iets, omdat opvalt dat gitarist Eric Gillette en toetsenman Bill Hubauer op deze nieuwe cd ook een aanzienlijke rol als zanger kregen. Niet alleen mogen de heren solo aan de bak, de schitterende meerstemmigheid is op dit album de sterke troef, waarbij de ballad Waterfall (op akoestisch gitaargetokkel) het huzarenstuk is. Ook elders valt de zang in postieve zin op, terwijl The Grand Experiment sowieso bijzonder fris over komt, omdat je minder snel het gevoel krijgt naar erg gelijksoortige muziek te luisteren die de Amerikaan rijk is. Tussen twee epics zitten drie songs geklemd en dat zijn naast Waterfall de rocky nummers Agenda (de minste) en de fraai slepende titeltrack, waarvan je het pakkende refrein in no-time meezingt. Opener Following The Call (10 minuten) zet de toon met een a capella intro, waarna de bekende instrumentale proggy riedeltjes volgen. Dat rockt en rolt lekker door met zang, een rustpuntje, toevoeging van mellotron, een gitaar-en synthsolo, totdat op 8.16 minuten alles samenvalt in een wijdse meerstemmige conclusie: 'Leave it all behind!'. Het was de aanloop meer dan waard: super! Een zelfde soort strategie past Morse toe in het slot Alive Again, de kolos die maar liefst 26 minuten duurt. Het eerste deel is smakelijk, maar weinig vernieuwend, al kunnen drummer Mike Portnoy en bassist Randy George hun hart ophalen. Vooral de gezongen melodielijnen vanaf de zeventiende minuut zijn formidabel, al hadden we daar al een voorproefje van gehoord. Met eerst een grote rol voor Hubauer, even later Morse zelf en polyfone vocale pracht tot slot. Het instrumentale slotaccoord bevat nog een mooie gitaardeun. Het voormalige brein van Spock's Beard zit met meer durf op het goede spoor. Voor het volgende album mag daar gerust nóg een schep bovenop.

dinsdag 26 maart 2019

Neal Morse Band - 013, Tilburg

Neal Morse Band