Lesoir (Valkenburg, 26 augustus 2021)

Openluchttheater Valkenburg

Donderdag 26 augustus 2021

Het Openluchttheater van Valkenburg vormde een intieme setting waarin fans van Lesoir eindelijk weer konden genieten van een mooi concert. Het vijftal introduceerde zelfs verschillende gastmuzikanten waar almaar meer van meespeelden. Zo werd onder prachtige akoestiek de groep van leadzangers Maartje Meessen en leadgitarist Ingo Dassen vergezeld door een percussionist, een extra zangeres en een strijkkwintet. Toen uiteindelijk Ayreon-gitarist Ferry Duijsens erbij kwam, stonden er twaalf muzikanten op toneel. Aanleiding was de livepresentatie van Babel, een twintig minuten durend muziekstuk dat exclusief werd opgevoerd. Daarbij schonk de band de helft van de ticketopbrengst aan slachtofferhulp aan de watersnoodramp van afgelopen juli.

Lesoir startte relatief eenvoudig met het instrumentale Dystopia. Tijdens dit funky nummer overtuigden bassist Ingo Jetten en drummer Bob van Heumen meteen met haarscherpe timing. Algauw werd de muziek krachtiger, voller en complexer, onder meer door Dassens typerende reverb & delay-geluid en de heldere vijfstemmige zang die het publiek aangenaam overdonderde. Bovendien zette gitariste Eleën Bartholomeus kracht bij met strakke laptop-beats. Zo klonken de veelal van het laatste album Mosaic afkomstige nummers zelfverzekerd, al bleek het hoge Somebody Like You een vocale uitdaging. Toen tijdens een blokje ouder werk de strijkers inzetten, maakten die gecombineerd met Meessens dwarsfluit nummers als In The Game nog symfonischer dan hun studioversies. Een korte maar hevige wolkbreuk deerde het publiek nauwelijks, men pakte zijn poncho en luisterde aandachtig verder.

Toen de nacht was gevallen, was het tijd voor Babel. Vanwege video-opnames werd het stuk twee keer uitgevoerd, een ongebruikelijke maar welkome situatie die de fans gelegenheid gaf dit nog onbekende werk goed in zich op te nemen. Het bleek het hoogtepunt, een toegankelijk, kleurrijk en veelzijdig epos (waarvan de studioversie elders in dit blad wordt gerecenseerd), uitgevoerd door sprankelende, bekwame artiesten. Lesoir is de status van donker cultbandje definitief ontstegen.

Tekst: Pieter Barth / Fotografie: Bert Treep

donderdag 30 september 2021

Golden Caves - Bibelot, Dordrecht