Hidden Nature (Culemborg, 28 augustus 2021)

Music For The Universe II
28 augustus 2021

Zodra het weer enigszins mogelijk was besloot producer en DJ Rick Snel zijn muziek te delen met het publiek. De première van zijn concept Music For The Universe was vorige zomer in de sfeervolle Grote Kerk in Culemborg. Voor de tweede editie vormde wederom de kerk in het centrum van het stadje het decor. Twee voorstellingen voor elk 40 man publiek konden er binnen de geldende coronaregels plaatsvinden. Ditmaal was de setting nog intiemer met een podium tussen de kolommen van het koorgedeelte van de kerk. Voor de belichting een ideale plek. Snel en zijn kompaan Martijn Langeveld bespeelden de toetsen en zorgen voor de livemix van de doorlopende muziek die in vijf kwartier voorbij kwam. De videobeelden op het centrale scherm vormden een belangrijk aandeel in de totaalbeleving, maar ook de afwisseling van de elektronische klanken met de fraaie dameszang en een intermezzo op de didgeridoo was slim gevonden. De muziek van Hidden Nature is ruimtelijk en nodigt uit tot mijmeren. Soms nijgt het werk richting de meer atmosferische stukken van Enigma, de andere keer als er gitaarklanken verwerkt zijn in de composities doet het denken aan een instrumentale Pink Floyd. In ieder geval weet Snel zijn goed verzorgde muziek door uitgekiend gebruik van licht, projecties en showelementen uitstekend weg te zetten. En natuurlijk doet de unieke locatie erg veel voor het ondergaan van het evenement. Op naar het derde deel van Music For The Universe, zou ik zeggen. Hopelijk dan met een groter bezoekersaantal want Hidden Nature mag beslist gezien en gehoord worden.

Tekst : Robbert Schuller

Fotografie: Robbert Schuller en John Verhagen

donderdag 7 maart 2024