Steven Wilson (Utrecht, 24-3-2015)

'Music's not dead' prijkte er op het t-shirt van Steven Wilson. De spijker op z'n kop, want als prog bruist van het leven dan was het deze avond wel, met opvallend veel jonge aanwas in het publiek. Ik voorspel dit optreden tot 'Concert van het jaar 2015'. Jemig de pemig, wat een keigoed geluid (ik stond op goede plek) meteen met de aftrap van zijn album Hand. Cannot. Erase., want na het sferische intro First Regret knalde het uiterst proggy Three Years Older er subliem uit. Zelfs met details als de smeuïge, dominante baspassages van Nick Beggs. Kicken! Wilson liet weten dat hij zich zelden zo letterlijk close omringd voelde als nu. Zijn fans hingen inderdaad aan zijn lippen in het intieme en kolkende amfitheater. De prachtige videobeelden op het scherm oogden wat minder donker dan voorheen, ondanks het feit dat het thema van (gekozen) eenzaamheid niet tot juichen stemt. Wilson speelde zijn hele nieuwe meesterwerk, op het kortje Transience na. Hierdoor kwamen zijn andere albums er dit keer bekaaid af, met alleen het spooky Index van Grace For Drowning, de shoegazer Harmony Korine van Insurgentes en van The Raven That Refused To Sing de titeltrack als waardige tweede toegift, terwijl even daarvoor het schitterende The Watchmaker had geklonken. Opvallend genoeg putte de Brit dit keer ook uit zijn Porcupine Tree oeuvre, met het luchtige Lazarus ("one of my best songs") en het dreigende Sleep Together. Graag had ik Drive Home nog gehoord, maar een kniesoor die zout legt op deze slak. Want genieten was het met het hemelse Perfect Life, het Blackfield-achtige Hand. Cannot. Erase., de dynamiek in Routine en Home Invasion, de instrumentale topper Regret#9 (prachtige Moogsolo van Adam Holzman), het opgetogen Happy Returns en het hoogtepunt Ancestral, met die expressieve koorstoten, weergaloze gitaarsolo van Guthrie Govan en loeispannende symfonische tweede helft. Prachtig om bij dat laatste de interactie tussen Beggs en drummer Marco Minnemann te zien. 'Music's not dead', dat staat buiten kijf. Het is springlevend!

zondag 17 oktober 2021

Anneke van Giersbergen - Hedon, Zwolle

Anneke van Giersbergen