Supertrap (Houten, 22 april 2022)

SUPERTRAP
22 april 2022, Aan de Slinger, Houten

Kijk, de gepassioneerde zanger Hein van den Broek kennen we nog van dat creatieve bandje Maryson. Bij Supertrap (zónder M, trap niet in die val) kruipt hij in de huid van Rick Davies van de legendarische formatie Supertramp. Naast hem staat Arno van Broekhuizen alias Rodger Hodgson (lekker hoge stem). Dit duo bleek ten tijde van het album Breakfast In America elkaar de tent uit te vechten. Die saillante info kreeg je door tijdens een zeer tof concert waarbij dat succesvolle album in zijn geheel werd gespeeld. Dus klonken ook de hits Logical Song, Take The Long Way Home en natuurlijk de vrolijke titeltrack, waarbij saxofonist Leslie van der Heul zijn hart op kon halen. Die man komt echt dicht bij het niveau van de onvolprezen John Anthony Helliwell. Het fijne is dat deze tribute-band alles tot in detail instudeerde en de klasse bezit om de muziek subtiel te brengen. Daardoor wordt het geen brei en komen complexe songs als School prachtig uit de verf. Fraai natuurlijk om die snerpende mondharmonica pal na de pauze meteen te horen. Want toen klonken nog een aantal krakers van andere albums, met Crime Of The Century als hofleverancier. Pure nostalgie, om schitterende composities als Rudy (met treinbeelden) en Hide In Your Shell eens live te horen. Zó fijn dat Ebert Zwart en Bart Groenendijk exact de juiste keyboards en een heuse vleugel bespeelden, want alleen dan komen krakers als Fool's Overture (hij mócht niet ontbreken) echt bij je binnen. Een inkopper natuurlijk om de oorlogsthematiek van toen te koppelen aan de actualiteit in Oekraïne. Gitarist Silvan Hijdra, bassist Han Sie en drummer Michel Leliveld speelden hun partijen óók zoals dat hoorde. Dreamer, Give A Little Bit en It's Raining Again lagen voor de hand om fijn mee af te sluiten! Een echte Supertrampfan is From Now On ook fan van de band zonder M. Het riep herinneringen op aan Live In Paris, maar nu romantisch Aan de Slinger.