Cruise To The Edge 5 mei 2022

Dag 4: 5 mei 2022 begon verhoudingsgewijs vroeg. Met het fantastische optreden van Moon Safari nog vers in het geheugen wilden we de band eigenlijk graag nog een keer zien, dit keer zouden ze om 11 uur op het Pool deck spelen. Geen volle bak qua publiek maar wederom een puike show waarbij Simon Åkesson zelfs nog beter uit de verf kwam dan in Studio B. Prima weer, weinig wind en een heerlijke temperatuur. Hopelijk weet deze kruising tussen Yes en de Beach Boys het hoge niveau van de vorige albums vast te houden. Het nieuwe materiaal klonk in elk geval veelbelovend! Voortijdig helaas wel noodgedwongen naar deck 3 voor een goede plek in de grote zaal waar Saga om 13 uur zou spelen. Jim Crichton besloot al eerder uit de band te stappen en Saga speelde met zijn vervanger Dusty Chesterfield. Saga bestaat dit jaar 45 jaar en haalde tal van oude krakers van stal om de show mee te vullen. Nadruk op de eerste 5 albums en al stond Ian Crichton's gitaar wel erg hard en was het geluid extreem vervormd, de nummers werden wel enthousiast en met veel spelvreugde gepresenteerd. Sadler, nu met baard en fraai kunstgebit, zong deze feilloos, echt ten minste even goed als 40-45 jaar geleden, hetgeen een verbluffende, vrijwel unieke prestatie is! Na deze heerlijke ‘trip down memory lane' terug naar boven waar op het Pool deck Adrian Belew speelde samen met Julie Slick op bas en Johnnie Luca op drums. Waanzinnig wat voor geluiden Belew uit zijn gitaar wist te toveren maar zoals zo vaak: smaken verschillen en zijn muziek sprak ons niet echt aan, dus die show hebben we niet uitgezeten. De temperatuur was inmiddels aardig opgelopen, strak blauwe hemel, gelukkig wel wat wind maar de muzikanten sytonden in de volle zon. Aan het einde van de middag eveneens op het Pool deck de legendarische drummer Simon Phillips met zijn Protocol. Zijn internationale band bestaat uit Ernest Tibbs op bas, de Venezolaan Otmaro Ruiz op toetsen, Jacob Scesney op onder anderen saxofoon en Alex Sill op gitaar. In tegenstelling tot zijn bijdragen aan The Who en de vooral lange periode bij Toto, is de muziek van Protocol vooral fusion en jazz georiënteerd, helaas dus niet echt iets voor ons. Razend knap maar gewoon niet onze stijl. Dan maar tijdig naar de hoofdact: Transatlantic. Ook in dit geval begon het concert veel later dan gepland en ondanks deze gedegen voorbereiding en soundcheck viel het concert ons niet mee. Stolt was nog steeds amper in staat om te zingen, hetgeen heel redelijk werd opgevangen door gastmuzikant Ted Leonard. Bijna standaard had Neal Morse problemen met zijn stem, maar zijn toetsenspel, zijn vrolijkheid en leuke interacties met ex-Dream Theater drummer Mike Portnoy werkten aanstekelijk. Uiteraard werd veel materiaal gespeeld van het laatste album The Absolute Universe en de show werd verrijkt met fraaie beelden op het mega-grote scherm achter de band. Door het uitlopen van dit concert kwam ons plan om Nektar ook in Studio B te zien te vervallen en konden we na ons avondeten vrijwel direct weer terug naar de grote zaal voor Riverside. Weer lang in de rij staan want de Polen begonnen in plaats van 22.00 uur pas na 23.15 uur vanwege het daarvoor uitlopen van de show van Transatlantic. Ondanks het late tijdstip, waarvoor Duda zich welgemeend excuseerde, kregen de mannen gaandeweg het concert gelukkig een overweldigende bijval van het grotendeels Amerikaanse publiek. Na hun moeizame ‘stormachtige optreden' op het Pool deck waren de vier muzikanten zichtbaar geëmotioneerd door deze enorm positieve feedback. Duda en de zijnen speelden dan ook werkelijk voortreffelijk en hadden wat ons betreft best als één van de hoofdacts geprogrammeerd moeten worden. Helaas viel door deze uitloop ons plan om dan in elk geval het tweede concert van Wishbone Ash bij te wonen opnieuw in duigen dus die show ging onze neus voorbij. Rond de klok van 1 uur 's nachts dus maar ons heerlijke bed opgezocht na nog even buiten op het balkonnetje te hebben genoten van het geluid van de oceaan en de prachtige sterrenhemel.

Tekst en fotografie: Menno von Brucken Fock

zaterdag 30 maart 2024

Magoria - Bibelot, Dordrecht