Vola, Voyager, Four Stroke Baron (Amsterdam, 1 oktober 2022)

Four Stroke Baron

Voyager

Vola

Melkweg  (Oude Zaal), Amsterdam

1 oktober 2022

Christian Steiffen, ‘de god van de Duitse schlager,' trad op 1 oktober op in de Melkweg. De rijen bij de ingang waren lang en er was geen kaartje meer te krijgen. Nu was het gelijktijdige optreden van Vola nét niet zo strak uitverkocht als dat van de Duitse muzikant, maar ik zou voor 1000 bratwursten niet hebben willen ruilen. Het optreden van Vola was namelijk geweldig. Four Stroke Baron beet om half acht het spits af en hun vonkje werd overgenomen door de Australische progmetalband Voyager. Met zeven albums op de teller en een recent uitgebracht live-album wisten deze ervaren muzikanten de vonk zonder moeite aan te wakkeren tot een heldere fakkel. Om kwart voor tien was het eindelijk de beurt aan Vola, die met hun prachtige set van oud en nieuwe werk de Melkweg veranderde in een kolkende, bruisende poel van muziek. De band opende het optreden met het rustige 24 Light-Years en even leek het erop dat de band de setlist aan zou houden van hun recente live-album Live At The Pool. Het optreden kende een overlap, maar toch week de setlist in de Melkweg op een aantal punten flink af. Vola is een band die er live graag een flinke schep bovenop doet en waar de muziek op de schijf af en toe rustig lijkt, kom je er bij een live-optreden achter dat die schijn flink bedriegt. De Denen kregen het binnen de kortste keren voor elkaar om iedereen in beweging te krijgen. Het vuur brandde in alle uithoeken van de zaal en voor een ware mosh pit kon je prima in de voorste rijen terecht. Vola is een band die kan dromen en beuken, maar waarbij de prachtige zang en de melodie altijd voorop blijft staan. Bij het optreden was voldoende aandacht voor beide kanten. Na het bezwerende These Black Claws schaalde de band radicaal terug naar het akoestische Enter. Dat werkte. Het contrast tussen beide nummers was intens groot en het zorgde voor een prachtige onderbreking. Vola zorgde voor een avond bomvol sfeer; een geweldige avond die voor het gevoel veel te snel afgelopen was. Slotnummer poppy Straight Lines en de toegiften Inmazes en Inside Your Fur betekenden het einde van een gedenkwaardig concert. En die bratwurst? Die komt een andere keer wel op het menu.

Tekst: Martinka Zandijk

vrijdag 9 december 2022

vrijdag 9 december 2022 - 20:00