Leprous (Utrecht, 5 februari 2023)

Leprous

TivoliVredenburg - Ronda , Utrecht

5 februari 2023

Wat zorgt ervoor dat de ene band na twintig jaar ploeteren niet verder komt dan de lokale dorpskroeg en het andere schijnbaar zonder moeite volle zalen trekt? Geluk en talent natuurlijk, maar vooral geduld en doorzettingsvermogen. Leprous timmert al twee decennia aan de weg en heeft middenin de coronazomer van 2021 het afwisselende Aphelion uitgebracht. Geheel in die stijl verzorgde de band in TivoliVredenburg een optreden waarin alle kanten van hun muziek prima uit de verf kwamen. In anderhalf uur tijd voerde de band het publiek van het ene uiterste naar het andere: van stevig tot breekbaar, bombastisch tot ingetogen, van prog tot metal. I Lose Hope had live stevige hiphop-inslag; From The Flame een discobeat en in de fenomenale uitvoering van Slave trok de band alle registers open. Uiteraard besteedde de band aandacht aan het nieuwe album, maar ook The Congregation, Malina en Pitfalls werden niet vergeten. Een optreden van Leprous is een intense belevenis waarbij de band ieders aandacht moeiteloos vasthield. Bij het gemiddelde concert in Nederland is het vrijwel nooit stil, maar de bandleden en gastcellist Raphael Weinroth-Browne wisten zelfs de babbelaars bij de bar meerdere keren het zwijgen op te leggen. Leprous is een band die al jarenlang tegen de grenzen van genres aanloopt. Formeel valt de band nog steeds binnen het hokje ‘progmetal,' Maar past dat hokje (nog) wel bij de muziek? Einar Solberg gooide het in de groep en niemand wist het antwoord. Progmetal draait volgens velen vooral om de techniek en niet om de emotie. Laat daar de muziek van deze Noren daar nu juist van overlopen. De belichting in de zaal gaf de avond een meerwaarde. Zo maakten de bloedige kleuren bij het zeer proggy outro van toegift The Sky Is Red tot een hoogst onheilspellende afsluiter, die nog lang op het netvlies zal staan. Leprous verzorgde in Tivoli het vijfde concert van een reeks van veertig optredens in krap zes weken tijd. Met hun nieuwe werk en hun geweldige live-reputatie zijn ze langzaam maar zeker op weg om de top van de progressieve rock met succes te beklimmen.

Verslag: Martinka Zandijk - van Noorloos

vrijdag 19 april 2024

Subsignal - Metropool, Hengelo