Plini & Jakub Zytecki (Nijmegen, 3 maart 2023)

PLINI, JAKUB ZYTECKI, JACK GARDENER & OWANE
3 maart 2023, Doornroosje, Nijmegen

De Nijmeegse prinses werd op een mooie vrijdagavond niet wakker gemaakt met de kus van een prins, maar door het geweld van drie luidruchtige gitaristen. Plini (Australië), Jakub Zytecki (Polen), Jack Gardiner (Engeland/Zwitersland) & Owane (Noorwegen) bewegen zich in een fantasierijk sprookje van instrumentale jazzrock, progmetal en tegendraadse djent. De heren zijn alle vier dertig jaar en behoren tot de nieuwe generatie gitaristen die bewierrookt wordt door levende legendes als Steve Vai en Guthrie Govan. Denk bij tijd- en soortgenoten aan de formaties Animals As Leaders, Polyhonia en Intervals.
Owane stelde zich bescheiden op in de schaduw van Gardiner, de man die de show stal met spelplezier en een gevarieerde, weergaloze manier van spelen. Ook zijn gitaarsound was om door een ringetje te halen. Het duo viel op door het funky en tamelijk luchtige karakter van de instrumentale nummers.
De Pool Jakub Zytecki kennen we nog van de progmetalband Disperse. Hij liet deze avond van zich horen als meest innovatieve gitarist, met accent op een zachte, maar razendsnelle fingerpickingtechniek. Misschien past hij die iets teveel toe, zodat het soms overkomt als gretige toepassing van een trucje. Er zit iets teveel ‘lucht' in de muziek; je verwacht een stevige solo die maar niet komt. De geweldige drummer weet daar wel raad mee en vult dat vaak op met creatieve breaks.
Plini zette vanaf de aftrap meteen de toon met een duidelijke knipoog naar zijn grote voorbeeld Joe Satriani. De hele band stond als een huis, een geweldige zetel voor de man van ‘down under' om achterover te leunen en de fantastische melodieën en complexe solo's uit zijn mouw te schudden. Wat een beheersing! Wat is dat toch een fijne en frisse combinatie van heldere fusion die afgewisseld wordt met zware beuken uit de hoek van de djent en metal. Op torenhoog niveau.
Heel tof dat Plini zijn tourgenoten tot slot nogmaals de bühne opriep voor een gezamenlijk slotfeestje. Owane schitterde door afwezigheid, hij leek zijn dag niet te hebben. Het mocht de pret niet drukken, zeker niet voor het zeer gemêleerde publiek dat zichtbaar genoot. De twee dagen daarna was dit ongetwijfeld weer het geval in Tilburg en Amsterdam, waar Plini & co ook van leer trokken.

zondag 19 mei 2024

Edward Reekers - The Liberty Project - De Vorstin, Hilversum

zondag 19 mei 2024 - 20:00