Lesoir & Riverside (Utrecht, 19 oktober 2023)

Lesoir & Riverside

TivoliVredenburg, Utrecht

19 oktober 2023

Het was goed toeven in Utrecht - in de Grote Zaal van TivoliVredenburg, beter gezegd, en dan vooral op deze herfstige vrijdag in oktober. Daar stonden twee progbands op het podium. Lesoir staat in januari in Hedon (Zwolle) op eigen benen, maar op deze avond mochten de Nederlanders het publiek opwarmen voor Riverside. Met ID.Entity is bij Riverside het roer om gegaan. De band grossiert niet langer in uitgesponnen, melancholische nummers maar pakt het lichter aan. Inhoudelijk is de band de diepte in gegaan, en dat stak bandleider Mariusz Duda niet onder stoelen of banken. De rol van je identiteit, de polarisering en het snelle oordelen kwamen langs. Dat leidde tot lange uitweidingen van de zanger-bassist, die alle kanten op gingen en meestal vrij plotloos eindigden. De fans die meerdere concerten van de band hebben bezocht, moet het opgevallen zijn dat Duda tijdens deze tournee een ingestudeerd verhaal afdraait en dat de spontaniteit ver te zoeken is. Riverside is weliswaar een live-band, maar verbale kracht is geen sterke kant. Laat Duda het maar bij zijn zang houden, want die was in Utrecht om door een ringetje te halen. Op het geluid was niets aan te merken, en het twee uur durende optreden bestond uit een aaneenschakeling van werkelijk fantastische uitvoeringen van nieuw en oud werk. Naast het wat agressieve I'm Done With You kwam heel ID.Entity langs, afgewisseld met oudere nummers als Addict, Panic Room, Egoist Hedonist en We Got Used To Us, dat voor de gelegenheid was opgedragen aan de gehele mensheid. Met Self-Aware nam de band afscheid van het publiek, maar niet zonder daar de Riverside-klassieker Conceiving You aan toe te voegen. Twee uur progressieve rock zonder een enkel inkakmoment, kom daar maar eens om. Of de identiteit van Riverside nu prog, rock, metal of pop is, interesseert uiteindelijk niemand. Prima muziek maken die gasten, en dat is het enige wat telt.

Tekst: Martinka Zandijk

Collins Live Experience - Cacaofabriek, Helmond

Collins Live Experience