Northern prog festival 2023

Northern Prog Festival
De Uthof, Siegerswoude
4 november 2023

Het eerste decennium Northern Prog Festival (NPF) is een feit en de editie in 2023 kende een line-up van drie Nederlandse formaties en één Italiaanse.
Het spits werd afgebeten door Casual Silence, een band uit Noord-Brabant die het in 2011 voor gezien hield, maar in 2021 de draad weer oppakte. Bekende songs werden aangevuld met enkele nieuwe, waaronder het nummer met de toepasselijke titel Back Again. De band leverde goed werk, waarbij gitarist Ernst Le Cocq d'Armandville zich onderscheidde met pakkende solo's. En natuurlijk maakte de formatie als vanouds gebruik van het handelsmerk: meerstemmige zang van drie vocalisten.
Na deze stevige prog was het tijd voor de melodieuze aanpak van de gastheren van Leap Day. De Friezen bewezen ook nu weer een echte liveband te zijn. Men putte uit het repertoire van zes studioalbums. Prachtig was het intro van In The Shadow Of Death, waarin beide toetsenisten een duet tussen kerkorgel en trompet uit hun synths toverden. Als primeur werd deze avond de nieuwe instrumental Viral Cage gespeeld, een meesterlijke compositie. Gitarist Eddie Mulder had het op zijn heupen en slingerde de ene na de andere gitaarsolo de zaal in. Zanger Hans Kuypers is inmiddels volledig geïntegreerd, want ook steeds meer oudere songs worden door hem gezongen.
De derde Nederlandse groep was een oude bekende, namelijk Mangrove. Door bezettingswisselingen een tijdje niet actief te zijn geweest, hebben oerleden gitarist/zanger Roland van der Horst en bassist Pieter Drost met een nieuwe drummer en toetsenist de draad weer opgepakt. Ook zij speelden een mix van oud en nieuw materiaal. Het grootste verschil met de vorige bandsamenstelling zijn de toetsen. Ex-toetsenist Chris Jonker was nadrukkelijk aanwezig, dit in tegenstelling tot de meer bescheiden Ebert Zwart (Genesis Project en Supertrap). Toch voldeed ook Mangrove aan de verwachtingen en het was fijn om het kwartet weer eens te bewonderen.
Als laatste mocht Mad Fellaz het publiek aan zich binden. Het jonge zevental opereert niet alleen binnen de lijntjes van de progressieve rock. De muziek van de Italianen heeft zowel een complexe jazzrockkant als een swingende popkant. Met de vrolijke Alessandra Perozzo heeft de band een frontvrouw die de interactie zoekt met het publiek en de songs aan elkaar praat. Ook beschikt ze over een heldere stem. Toch kwam het meeste spektakel uit het instrumentale deel van de show met als grootste aandachttrekkers de veelvuldige gitaar- en drumsolo's. Vooral Andrea Cecchetto toonde zich een virtuoos trommelaar met lange, technische solo's, die bij het publiek duidelijk in de smaak vielen. Fluit, klarinet en saxofoon maakten het bandgeluid af. Een betere uitsmijter kun je niet wensen.

Tekst: Leo Hoekstra

Fotografie: Freek Wolff