release show nieuwe cd: Bridge To Fiction

Mangrove:

Roland van der Horst : zang en gitaar

Pieter Drost : basgitaar

Ebert Zwart : toetsen

Lex Bekkernens : drums

Mangrove en de Gigant, ze zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden. Het podium is min of meer de thuisbasis van de band, en daarom was het meer dan passend dat het nieuwe werk daar zou worden gepresenteerd. Opnieuw Mangrove op het podium was wat onwennig, voor het publiek en soms zichtbaar ook voor de bandleden zelf. Het publiek was niet zo massaal toegestroomd als bij eerdere optredens op dit podium, maar daar kon ook de dreigende gladheid de hand in hebben gehad. Bij de band ontbrak een enkele keer de indruk dat het om een hechte eenheid ging. Aan de muzikanten lag het niet; die zorgden ervoor dat nummers als Daydreamer's Nightmare en Voyager haast als vanouds werden neergezet. Toch was het meer dan eens een duofeestje van de muzikanten-van-het-eerste-uur Roland van der Horst en Pieter Drost en leek toetsenist Ebert Zwart haast van het podium te worden gespeeld. Lex Bekkernens is een prima drummer die letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers werd gezet, maar Ebert Zwart achter de toetsen voelde nog niet helemaal vertrouwd. Hij is beslist een vakkundig toetsenist maar mist het charisma en de forse muzikale handtekening van Chris Jonker. Eigenlijk is Mangrove zonder hem het oorspronkelijke Mangrove niet meer. Dat is geen waardeoordeel, want Mangrove 2.0 is een waardige doorstart. De pauze vormde een symbolische breuk tussen oud en nieuw, en het was mooi om te zien met hoeveel zelfvertrouwen de band het nieuwe album Bridge To Fiction ten gehore bracht. Het materiaal, wezenlijk anders dan het oudere werk, landde nog lang niet bij de fans, maar met afsluiter Beyond Reality zorgde het viertal toch voor een prachtige afsluiter van een fijne avond. Bridge To Fiction zal moeten groeien, en of het dat zal doen is onzeker. Misschien blijkt dit album over tien jaar, als het stof rondom de wijzigingen is neergedaald, te behoren tot de rij prachtalbums waarmee de band met Facing The Sunset negentien jaar geleden startte. Het nieuwe begin is gemaakt.

Tekst: Martinka Zandijk

donderdag 7 maart 2024

Saga - Metropool, Enschede