Operation: Mindcrime- The Key

OPERATION: MINDCRIME
The Key
(FRONTIERS)

Geoff Tate moet gedacht hebben: als ik de naam Queensrÿche niet meer mag gebruiken dan pak ik als naam het meest succesvolle album. Was Frequency Unknown in mijn optiek een zwak en wat stuurloos album, dit eerste deel van de door Tate geplande trilogie is dat beduidend minder. Het album begint rustig, waardoor er een zekere spanning wordt opgebouwd, want je verwacht heavy metal. Min of meer in de stijl van het roemruchte O:M album zijn de volgende nummers, voordat er weer wat gas wordt teruggenomen en er bijna een rock-hoorspel ontstaat. De bas speelt een nadrukkelijk stuwende rol en toetsenist Randy Gane krijgt zelfs ruimte voor een solo in Ready To Fly, terwijl we naast Tate ook andere vocalisten horen: onder anderen Mark Daly. De bezetting wijst er op dat Tate de touwtjes in handen wil houden en Operation: Mindcrime lijkt dus meer een project dan een band. De songs zijn van Tate, gitarist Kelly Gray en toetsenman Gane. Hearing Voices is een wat onrustige track, de daaropvolgende drie songs zijn wel erg kalm, met solo’s van Gane en de sax van Tate in On Queue. Het venijn komt wat terug in het laatste stuk The Fall, waardoor de wat zoetsappige indruk wat wordt weggepoetst. Tate borduurt voort op het succes van het O:M album maar kan noch compositorisch, noch instrumentaal helemaal meekomen, maar wellicht dat de komende twee delen daar verandering in zullen gaan brengen. Feit is dat zijn muziek echter wel beter bij ons blad past dan de naar mijn smaak betere maar wel snoeiharde metal van zijn vroegere bandmaatjes.

Menno von Brucken Fock

dinsdag 26 maart 2019

Neal Morse Band - 013, Tilburg