Lesoir (Zwolle, 28 januari 2024)

Hedon, Zwolle

28 januari 2024

In de kleinste pakjes zitten de kostbaarste geschenken, zeggen ze. Dat zou kunnen, maar ik houd het liever bij de muzikale variant: in de kleinste zalen vind je de beste concerten, en dat kan iedere bezoeker van het optreden van Lesoir bevestigen. Vanaf het kleinste podium van Hedon wist de band uit Maastricht het publiek anderhalf uur lang te boeien. Het vijftal staat op de vooravond van de release van het nieuwe album en trapte af met twee gloednieuwe nummers, voor er met Somebody Like You (Mosaic) en Thick Skin (Transcience) met zichtbaar speelplezier werd teruggegrepen op het oudere werk. Waar publiek bij nieuw werk nogal eens afhaakt, op afstand blijft of uitgebreid aan de bar gaat kletsen, was dat bij Lesoir niet aan de orde. Daarvoor klonk het nieuwe werk te veel naar meer. Aldus werd de nieuwsgierigheid naar het complete album flink aangewakkerd. Dat kletsen, dat was overigens een dingetje. Ook al had iemand het gewild, het zou niet zijn gelukt. Het geluid in de zaal was kristalhelder maar veel te hard om er een zinnig gesprek bij te kunnen voeren. Dat volume was ook het enige minpunt aan de avond, want Lesoir had alles mee: een prima setlist, bandleden die er overduidelijk zin in hadden en een publiek dat maar al te graag werd meegezogen in de trip door de gehele muzikale geschiedenis van de band. Misschien was de grootste kracht van Lesoir op deze avond de eenheid van de band. Alles stond in het teken van de muziek. Zangeres/toetseniste/fluitiste Maartje Meessen was uitstekend bij stem, en uiteraard ontbraken de typische Lesoir-klassiekers Dystopia en Babel niet in het repertoire. Als het optreden in Hedon een voorbode is van hetgeen we van het nieuwe album Push Back The Horizon kunnen verwachten, gaat het voor Lesoir een heel mooi jaar worden.

Tekst: Martinka Zandijk - van Noorloos

donderdag 7 maart 2024

Saga - Metropool, Enschede