Ozric Tentacles (Zoetermeer, 4 april 2024)

Ozric Tentacles & Silas en Saski
4 april 2024

De mystieke en dromerige 3D-beelden op een groot scherm waren bij de support Silas & Saski net zo indrukwekkend als tijdens het concert van Ozric Tentacles (OT). Geen wonder, want het psych-folkduo speelde ook gewoon mee met het Britse hoofdprogramma. Bovendien lieten Silas Wynne (Neptune) en Saskia Maxwell zich begeleiden door dezelfde drummer. En de betoverende muziek had ook veel overeenkomsten, hoewel Saskia's bezwerende stem, sferische dwarsfluitpartijen en zwoele dansbewegingen de stijl wat minder stevig maakten.
OT trok namelijk weer lekker van leer met psychedelische rock, een topper in het genre sinds 1983. Ook nummers van het nieuwe album Lotus Unfolding wijken nauwelijks af van de fijne mix van trippy soundscapes, spacerock en groovy ritmes die je op eigenlijk alle voorgaande platen hoort. Nergens voor nodig om van het beproefde recept af te wijken, lijkt leider/gitarist/toetsenman Ed Wynne te denken, want het werkt nog steeds. Zeker als het geluid altijd prachtig in orde is, zweefde je heerlijk weg op instrumentale lange stukken. Ed Wynnes gitaarspel was nooit dominant aanwezig, vaak krasserig solerend in de lijn van Steve Hillage bij Gong, de spacerockformatie die de band zwaar inspireerde. Zijn zoon Silas voegde daar zweverige synthesizergolven aan toe, terwijl er sowieso altijd keyboard- en percussielagen meedraaien voor de totale sound. De jonge drummer Pat Garvey liet de band flink swingen met zeer strakke ritmes. Soms zou de muziek wat meer variatie krijgen als hier ook eens van werd afgeweken door meer subtiele partijen te slaan. De tijdelijke vrouwelijke vervanger op de bas had weer plaatsgemaakt voor de indrukwekkende Vinny Shillito. Maar het concept is beproefd en werkt. Altijd feest!

Tekst & fotografie: Freek Wolff

vrijdag 24 mei 2024

Caligula's Horse - Poppodium Boerderij, Zoetermeer