Subsignal (Hengelo, 19 april 2024)

Powerized & Subsignal

19 aoril 2024

Voorafgaand aan de hoofdact van vanavond werd het publiek opgewarmd door Powerized, een sympathiek Brabants drietal met een zanger die zich hoorbaar liet inspireren door Matt Bellamy van Muse, al doen we hem daar misschien wel iets te veel eer mee aan. Het enige nummer van Powerized dat nog enigszins in de buurt kwam van progrock was het nummer #nofilter. Met behulp van een aantal meelopende samples lukte het de band toch om honderd aanwezigen te enthousiasmeren.
Tijdens deze korte tournee van Subsignal, die voor het overgrote deel door Duitsland voert, deed de band ook Hengelo aan voor het enige concert in Nederland. Wellicht had dit iets te maken met de Nederlandse roots van zanger Arno Menses, die het wel weer een keer prettig vond om het publiek in het Nederlands aan te spreken en grappen maakte zonder dat zijn Duitse collega's daar iets van verstonden. De band staat bekend om meerstemmige zang. Met de tweede stem van toetsenist Markus Maichel pakte dit live verrassend goed uit. Het subtiele gitaarspel van Markus Steffen is het tweede aspect dat zo kenmerkend is voor deze band, al werd het volume van zijn gitaar wel enigszins overstemd door het strakke basspel van Martijn Horsten, de enige andere Nederlander in de band, en door Dirk Brand, de geweldenaar op drums. De set ging van start met Tempest, van het tweede album The Beacon Of Somewhere Else. Daarop volgden elf songs afkomstig van zes studioalbums. De nadruk lag op het debuut Beautiful & Monstrous en de laatste twee albums La Muerta en A Poetry Of Rain. Als extraatje werd het nummer The Lonely Views Of Condors van The Art Of Navigating By The Stars aan de lijst toegevoegd. Wat opviel was dat de stem van Menses, die te kennen gaf te kampen met verkoudheidsklachten, het met de nodige keelpastilles erg goed hield. Enkel met de hoge noten aan het eind van The Trick Is To Keep Breathing had hij zichtbaar moeite. De truc is dan inderdaad om rustig te blijven ademhalen. Een zeer geslaagde avond Subsignal.

Tekst: Michael Heirbaut

zondag 25 augustus 2024

zondag 25 augustus 2024 - 20:00