Cyan (Zoetermeer, 11 mei 2024)

Cyan

11 mei 2024

Na de succesvolle remake van de eerste twee albums kon het natuurlijk niet uitblijven dat Cyan onze kant op zou komen om de stevig onder handen genomen oude nummers live aan de fans te presenteren. Met "ghhoedenavond, whoe ghaaat ghet met joellie" opende de aimabele Peter Jones het voorprogramma waarin hij - zichzelf op liggende gitaar begeleidend - de zaal muisstil kreeg met breekbare vertolkingen van meerdere Genesis-klassiekers ("ik moet meer eigen nummers spelen maar ik ben zo dol op die Genesis-songs"). Ook nummers van Tiger Moth Tales maakten grote indruk, onder meer We'll Remember, een ode aan de verongelukte David Longdon.
Na een korte pauze verscheen Jones opnieuw op het podium, maar nu samen met de andere bandleden, en leidde hij met een korte blokfluitsolo de opener Snowbound in. Gedurende het vervolg passeerden vrijwel alle nummers van eersteling For King And Country en kwam tussendoor uiteraard ook Pictures From The Other Side ruimschoots aan bod, met als hoogtepunten Follow The Flow en Broken Man, waaraan de hemelse bijdragen van Angharad Brinn met behulp van videoscherm en geluid werden toegevoegd. Het speelplezier spatte ervan af. Weergaloze gitaarsolo's van Luke Machin, virtuoos ‘dansend' toetsenwerk van Rob Reed, aan Muppets' Animal herinnerende energie bij trommelaar Jiffy Griffiths en swingende basloopjes van Dan Nelson. De mannen hadden er duidelijk veel zin in, en dat gold zeker voor de als gevolg van retinoblastoom op zeer jonge leeftijd blind geworden Peter Jones. Indrukwekkend hoe hij als entertainer contact met het publiek onderhield en als muzikant binnen de complexe progstructuren moeiteloos schakelde tussen gitaar, fluit en saxofoon, daarbij ook nog eens met een krachtige, soms aan Gabriel herinnerende stem de leadzang gloedvol en gepassioneerd voor zijn rekening nemend. De avond werd in stijl afgesloten met het monumentale The Sorcerer en toegift For King And Country. Een memorabele avond vol muzikale hoogtepunten en nostalgische verwijzingen naar de fijne oerprog uit de jaren zeventig en tachtig.

Tekst: Tim Meewezen

(met muis rechtsonder op foto verschijnt cursor voor volgende foto /

with the mouse at the bottom right of the photo, the cursor for the next photo appears)