The Liberty Project (Ulft, 18 mei 2024)

Edward Reekers The Liberty Project

DRU Industriepark, Ulft

18 mei 2024

Na de cd-presentatie in Poppodium Boerderij kwam er tot enorme vreugde en voldoening van Edward Reekers een vervolg: een serie concerten in eigen land met maar liefst een negental medemuzikanten. Het gezellige Dru was helaas niet uitverkocht maar wel prettig gevuld met gemotiveerde muziekliefhebbers. Met gebruik van de hedendaagse technieken en een mooi scherm achter de band werd de cd integraal uitgevoerd, waarbij een deel van de koren en instrumenten vanuit de digitale media kwam maar het overgrote deel werd gespeeld en gezongen door de mensen op het ruime podium.
Met de uitstekende geluidskwaliteit en in vlekkeloos Engels ondersteunende en verbindende teksten via speakers en scherm kreeg het publiek een show van hoge kwaliteit voorgeschoteld. Alle artiesten op het podium etaleerden hun niet te zuinige kwaliteiten, en het spelplezier spatte ervan af. Dit optreden, vergeleken met de sobere en wat plichtmatig overkomende show van Yes de dag ervoor, stond als een huis, en naast een zeer dankbare en blije Reekers was natuurlijk ‘maatje' Cindy Oudshoorn weer een heerlijke gangmaker.
Vooral op de fretloze bas etaleerde Johannes Adema zijn kwaliteiten, en ook drummer Harmen Kieboom, blazer Stanley Medema en toetsenist Maas deden het voortreffelijk. Geestig was het kwintet Jan Willem Ketelaers (deels vanaf het scherm) in Patients, Have Patience, en tijdens Money zorgde Reekers voor een regen van papiergeld. De altijd bescheiden Bogert speelde de sterren van de hemel, en ook Bob Wijthma liet horen dat hij een verbluffend stukje gitaar kan spelen. Met vocalisten als Jane Goulding (achtergrondvocalen) en Jan Willem Ketelaers (lead- en achtergrondvocalen) had Reekers een puik stel geëngageerde muziekvrienden om zich heen verzameld, hetgeen zowel op het podium als in de zaal leidde tot een heerlijke avond voor alles en iedereen.

Tekst & Fotografie: Menno von Brucken Fock

vrijdag 14 juni 2024

Karnataka - Poppodium Boerderij, Zoetermeer