Bigelf, Jolly, Bend Sinister (Zoetermeer, 29 oktober 2014)

In oktober 2009 stond de Progressive Nation tour in het Rotterdamse Ahoy. Destijds met Dream Theater als hoofdact en Opeth, Unexpect en Bigelf als opwarmers. Nu vijf jaar later mocht de Boerderij een soort mini Progressive Nation verwelkomen. Bigelf is nu de hoofdact maar heeft wel voormalig Dream Theater drummer Mike Portnoy en Porcupine Tree tourgitarist John Wesley in de gelederen.  De jonge honden van Jolly en Bend Sinister mochten het bal openen. Jolly speelde eerder deze maand nog op ProgPower in Baarlo een twee uur durende set. Dit keer kregen de New Yorkers een half uur toegewezen. Niet lang maar lang genoeg om een positieve indruk achter te laten. Bend Sinister is voor velen de grote onbekende in dit gezelschap. Zanger Dan Moxon is tevens de toetsenist en is een bezienswaardigheid op zich. Deze band prog noemen is niet het eerste wat bij je opkomt. Maar wat dan wel? Een proggarageband misschien? Damon Fox met schoorsteenvegerhoed neemt plaats tussen zijn frontaal opgestelde toetsenkasten en laat voor het eerst in Nederland een eigen Bigelf show van start gaan. In zijn rug ondersteund door Portnoy die zich goed schikt in de dienende rol, geen toespraakjes vandaag. Portnoy is ook het steuntje in de rug geweest voor Fox om Bigelf geen zachte dood te laten sterven. Naast Fox is alleen bassist Duffy Snowhill nog over van de band die we destijds in Ahoy zagen. Tijdens de show veranderd nog eenmaal de bezetting als Damon’s zoon Baron tijdens één nummer achter de drumkit kruipt. Portnoy zal later deze tour de plek geheel aan hem afstaan. Dat deze show de eerste van de tour is en er een nagenoeg nieuw kwartet Bigelf staat is helemaal niet te merken. Door de professionaliteit van de heren muzikanten staat er gelijk een gelikte rockshow. Net als Bend Sinister is ook Bigelf geen standaard(prog)band. De stijl van Fox is ook moeilijk in een hokje te stoppen en dat zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan een matig bezette zaal.

zondag 26 januari 2020

Blank Manuskript - Willem Twee , Den Bosch

Blank Manuskript