Simon Phillips Protocol II (Zoetermeer, 16 mei 2016)

Simon Phillips Protocol II

16 mei 2016

Op tweede Pinksterdag ga je naar je favoriete muziektempel met de verwachting een lekker potje fusion voorgeschoteld te krijgen ... en dat gebeurt ook, meer dan dat zelf. Eigenlijk kan dit ook niet anders met zo'n kwartet supermuzikanten: drummer Simon Philips (The Who, Toto, Jeff Beck, Jack Bruce, Peter Gabriel, Joe Satriani, Tears for Fears, Al DiMeola, Jon Anderson, Dave Gilmour, om er maar een paar te noemen), gitarist Andy Timmons (Danger, Steve Vai, Joe Satriani, Mike Stern, Ted Nugent), toetsenist Steve Weingart (Steve Lukather, Chaka Khan, Robben Ford) en bassist Ernest Tibbs (Allan Holdsworth). Startend met een track van Protocol I (stammend uit de jaren tachtig) wordt daarna een ruimhartige greep gedaan uit Protocol II en het vorig jaar uitgekomen Protocol III. Het mooie bij deze muzikanten is dat ze niet hun eigen vingervlugheid en "kijk mij 's knap zijn" voorop zetten maar te allen tijde de groove en de melodie laten prevaleren, met daartussen smaakvolle solo's. Het twee uur durende concert vliegt op deze manier voorbij, vooral omdat Phillips ook nog eens een onderhoudende causeur blijkt te zijn. Hij oogt sowieso meer ontspannen dan vorig jaar tijdens het concert met het Hiromi Trio Project waar hij veel harder moest werken. Nu wordt hij ondersteunt door Tibbs die voortdurend het ritme in de gaten houdt, zodat Phillips lekker zijn eigen gang kan gaan. Mede door het synthgeluid van Weingart doet de muziek soms denken aan Joe Zawinul's Weather Report maar dan in een moderner jasje en met veel nadruk op de magistrale gitaarsolo's van Timmons. Heren, hier moeten jullie een live-cd van maken, want ik wil nog een paar keer kunnen genieten van Protocol's topfusion.

Tekst: André de Waal

Fotografie: Peter Verheijen

donderdag 29 april 2021