Uriah Heep (Bergen op Zoom, 6 december 2016)

URIAH HEEP

Gebouw T, Bergen Op Zoom

6 december 2016

In Bergen Op Zoom rondt Uriah Heep hun zoveelste Eurotour af op de verjaardag van bassist Davey Rimmer en met een hulde aan hun trouwe webmaster Louis Rentrop. Het feestje wordt afgetrapt door Tricklebolt die met zijn classic rock de zaal opwarmt met een verrassend frisse en overtuigende set. Een drummer die met ware Keith Moon doodsverachting de vellen teistert, een zalige Hammond die een warme laag legt onder de vintage gitaren en de zang plus een stel goede nummers, dat hebben we gesmaakt. Als Uriah Heep het podium overneemt is de zaal afgeladen vol en de sfeer zit er vanaf de eerste noten van ‘Gypsy' goed in. Wie het live verhaal van Uriah Heep kent weet wat hij of zij kan verwachten: een stel klassiekers (Stealin', Look At Yourself, July Morning, Lady In Black, Sunrise, The Wizard, ...), maar ook een greep uit recenter werk met de nadruk op het recentste album ‘Outsider' en een paar verrassingen. Die laatste komen er bij wijze van ‘Shadows Of Grief', een vlammende uitvoering van het epische ‘Magician's Birthday' en een wondermooie vertolking van ‘Rain' waarop zanger Bernie Shaw verbluffend goed zingt en daarbij al even verbluffend wordt ondersteund door de piano van Phil Lanzon. Mick Box blijft zijn vrolijke, flegmatische zelf met een mix van ernst als het over zijn gitaarspel gaat en humor als het over het vermaken van het publiek gaat. Hij blijft de onovertroffen koning van de wah wah en is de onbetwiste spil van de groep, ook al laat hij de anderen alle ruimte om te schitteren. De grote verrassing komt van de ritmesectie waarbij de combinatie van Russell Gilbrook en Davey Rimmer nu toch wel de juiste balans heeft gevonden. Gilbrook geeft het begrip power drummer een nieuwe dimensie en Rimmer heeft een ernstige ‘cool' die gecombineerd met zijn slanke verschijning en zijn strakke basspel nu echt wel klikt met het geheel. In de voetsporen treden van meesters zoals Gary Thain en Trevor Bolder is immers geen cadeau. Rimmer is vandaag een volwaardig lid van de band in alle betekenissen van het woord. De sfeer in de zaal wordt tot een kookpunt gebracht met de meezingsessie tijdens ‘Lady In Black' en de roep om een toegift is het logische vervolg. Een vlammende uitvoering van ‘Easy Livin'' maakt de avond compleet. Het enthousiasme van deze rockveteranen lijkt wel onverwoestbaar. Heep was weer ‘mighty'.

Geert Ryssen

zondag 16 augustus 2020

Equisa - Parkvilla buitenpodium, Alphen aan den Rijn