Machiavel (Verviers, 27 april 2018)

Machiavel

27/04/18

Tekst: Geert Ryssen

Fotografie: Jean Pol Sedran

Het heeft de band niet meegezeten dit jaar. Net wanneer ze na de release van ‘The Early Years' gaan toeren, slaat het noodlot toe. Zanger Mario Guccio wordt geveld door kanker. Na de verbijstering en de rouw neemt de groep de draad weer op om volgens de laatste wens van Mario de concerten toch te spelen. Drummer Marc Ysaye neemt de zang op zich en een gastdrummer en zangeres zorgen voor extra ondersteuning. Vanavond speelt de groep een uitgesteld concert in de Spirit Of 66 voor een uitverkochte en tot de nok gevulde club. Op het programma staat muziek van hun eerste drie lp's die gekleurd worden door het superbe keyboardwerk van Albert Letecheur (RIP). Hervé Borbé heeft de partijen van Letecheur bestudeerd en slaagt erin om die machtige sound te doen herleven. Ysaye heeft niet het charisma van Guccio, maar zet een waardige set neer en met de steun van zangeres Lily Gin krijgen de nummers van ‘Jester' en ‘Mechanical Moonbeams' vocaal de nodige kracht en kleur. Bij de stukken van het eerste album zit Ysaye nog zelf als zanger achter de drums, zoals het in die beginperiode ook het geval was. Het is fantastisch om die muziek opnieuw tot leven te laten komen en ons meteen een stukje muzikale evolutie van de groep te laten beleven. Bassist van het eerste uur Roland De Greef zet zijn stevige baslijnen neer in perfecte harmonie met het strakke drumspel van Nicolas Scalliet. Gitarist Christophe Pons komt heviger uit de hoek dan we van hem gewend zijn en het valt op hoe de sound van de groep met de jaren is geëvolueerd. Vanavond horen we een volbloed progrock band. Dit is niet alleen een hommage aan Mario Guccio voor wie Ysaye een halve minuut stilte vraagt en krijgt, maar ook aan Albert Letecheur. Hoedje af voor Borbé die wat ons betreft de ster van de avond is. Twee uur en een kwartier later stappen we tevreden buiten na drie bisnummers waarvoor de groep heeft geput uit de albums ‘Urban Games', New Lines' en ‘Break out' met respectievelijk ‘Over The Hill', het onvermijdelijke ‘Fly' en ‘Lay Down'. Mario en Albert hebben daarboven zeker meegenoten en dit vraagt om een volgende retrospectieve van ‘The Middle Years'!

zondag 25 augustus 2024

zondag 25 augustus 2024 - 20:00