Damian Wilson ( Zoetermeer, 4 november 2023)

Damian Wilson / Lalu
4 november 2023

Wat gaat de tijd toch snel. Een goede dertig jaar geleden maakte Damian Wilson zijn opwachting bij twee bands tegelijk. In de hoogtijdagen van SI Music schitterde de zanger op de eerste cd's van Landmarq terwijl hij het debuut van het stevige Threshold mooi in de verf zette. Juist dit werk kwam voorbij tijdens een nostalgisch en vermakelijke avond opgehangen aan het oeuvre van een van de beste vocalisten uit de scene. Deze tour ter gelegenheid van 30 jaar aanwezigheid in de prog had als opschrift had gekregen ‘One Knight Only', verwijzend naar de prachtrol die Wilson vertolkt op Ayreons Into The Electric Castle. Het aantal Ayreon t-shirts in de lekker volle Boerderij was ruimschoots in de meerderheid en met nummers als And The Druids Turn To Stone en Into The Black Hole werden die fans op hun wenken bediend. Overigens was niet al het materiaal gericht op terugblikken. Naast Arena is Lalu een band waar Wilson vandaag de dag in is te vinden. Juist dat gezelschap vormde de backingband deze avond. Dus met Vivien Lalu op toetsen, onze landgenoot Joop Wolters voor het smeuïge gitaarwerk en de paar turven hoge powerhouse drummer Jerry Cardarelli. Uitermate kundige muzikanten allemaal die goed raad wisten met het materiaal. Het blijven natuurlijk wel covers, en daardoor zag je net die extra sprankeling verschijnen bij de heren op de momenten dat er een paar eigen Lalu-nummers werden gespeeld. Ik turfde er slechts drie in de hele setlist. Hadden er overigens best nog wat meer mogen zijn. Opvallende afwezige tijdens het concert: het nummer Homegrown, toch een publieksfavoriet uit Wilsons solocarrière. Wel waren er tracks van Headspace. Wilson: "Muzikaal al ingewikkeld; ook voor deze zanger een hele uitdaging." Moeilijk om te geloven als je het gemak ziet waarmee de ster van de avond de zanglijnen haalt op een enkele hoge noot na, hij passant zwierig over het podium beweegt en de zaal inpakt. Een performer pur sang die met de wat minder flamboyante doch gedreven heren musici achter zich een puik concert verzorgde. Een ‘waar voor je geld-avond' van dik tweeënhalf uur werd het met ook nog een afsluitende videoboodschap van Arjen Lucassen en de overhandiging van een uniek boek met verhalen en foto's over drie decennia Damian Wilson op het podium. Resumé: een uitermate genietbaar optreden waarin vooral de oude songs van Landmarq en Threshold zorgden voor een opperbest gevoel.

Tekst: Robbert Schuller