The Black Codex

THE BLACK CODEX
The Black Codex
(Freia Music)

Christiaan Bruin is een on-ge-loof-lijk groot muzikaal talent. Dat bewijst deze fabelachtige kunstenaar met The Black Codex! De drummer van de progband Sky Architect kan namelijk ook enorm uit de voeten op toetsen, gitaar, bas, percussie én als zanger. Bovendien stond hij bij dit mega-project garant voor de composities, de teksten, de productie en voor het gros van de schitterende tekeningen in het vette booklet. Ik bedoel maar... Gedurende het jaar 2014 creëerde hij elke week een nummer, van het schrijven tot en met de opnames. Na stug doorgaan ligt nu dan een boxset op tafel met maar liefst vier dubbel-cd's waarop 52 episodes staan. Want The Black Codex schildert met zeer filmische muziek het mythische verhaal over Ezio, die vanuit een houten vliegende machine een kaart van de wereld optekent. Het is een poëtisch verhaal over de relatie tussen fantasie en realiteit, waarbij onderzocht wordt hoe het leven en de aarde zijn ontstaan, met liefde als stuwende kracht. Op muziek om bij weg te dromen, omdat het heel gemakkelijk is er in gedachten beelden bij te bedenken. Niet dat het slaapverwekkend klinkt, integendeel. De muziek is zeer gevarieerd en heeft vooral een orkestraal soundtrackkarakter, met negen musici te gast op strijk-en blaasinstrumenten. Bovendien spelen drie gitaristen wat partijen, maar op enkele plekken na krijgen die weinig ruimte. Vaker hoor je vibrafoonachtige instrumenten waarmee een warme, sprookjesachtige sfeer wordt gecreëerd, zoals je wel bij de films van Harry Potter hoort. De meeste tracks zijn zeer melodieus en sommige delen herinneren iets aan de muziek van Philip Glass en Mike Oldfield. Van heftige uptempo nummers met soms aparte ritmiek tot emotionele miniatuurtjes. Chris stem is prima in stukken die herinneren aan het venijn waarmee Michael Jackson zong, terwijl hij ook zacht omfloerst uit de hoek kan komen. Op de allerlaatste cd geeft hij wat dit betreft zijn visitekaartje af in het prachtige meerstemmige en a capella stuk And So It Ends. Door de galmende akoestiek doet dat sacraal aan. Wat een prestatie is The Black Codex! Petje af. En het kolossale muziekwerk sluit natuurlijk symfonisch en jubelend af, met een wegebbende uitloop. Je ziet nog net niet Frodo en co vertrekken naar De Gouw. Dat kan ook niet, want nu gaat het om Ezio en zijn vrienden. "We are one, we are free."

zondag 24 september 2017

Procol Harum - Metropool, Hengelo

Procol Harum